{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.094 visninger | Oprettet:

Kørt frem for gult {{forumTopicSubject}}

Hello fellow motocyclists!

Årets 1. tur på MC foregik for mit vedkommende for en 3 dage siden. Dejlig køligt i vejret stadig forresten, men lækkert at komme ud og snurre lidt igen. smiley
Jeg var da også så heldig at blive stoppet af en MC-betjent, som mente jeg havde kørt over for gult.
Jeg får derfor en bøde på 1500 kr. som jeg jo umiddelbart må sluge. Ligesom alt andet staten pålægger en.

Mit spørgsmål lyder sådan.
- Er det umiddelbart ikke påstand mod påstand?

(Er udelukkende nysgerrig, og udenmærket godt klar over at der nok ikke er meget at gøre)

Sander


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørt frem for gult
  • #1   7. mar 2014 Jo der er påstand mod påstand og hvis du tager den i retten så bestemmer dommeren hvem af jer han tror mest på !

  • #2   7. mar 2014 Men mon ikke dommer vælger at tro på den hæderlige, statsansatte betjent frem for den dumme, fartglade motorcyklist? smiley

  • #3   7. mar 2014 som Steen P siger så er det påstand mod påstand og 9 ud af 10 gange så vinder staten..

  • #4   7. mar 2014 har aldrig hørt om den ene gang ud af 10 ??
    dommerens ord i min sag , var " jeg kan godt høre ,det ikke hænger helt sammen , men betjent fjotte er uden part i sagen , og derfor vælger jeg at lade hans ord stå til troende" !
    jeg har i 40 år stolet fuldt og fast på at , ingen blev uretfærdig dømt , det stoppede der . ( mit handlede om en sikkerhedssele, og jeg er fløjtende ligeglad med de 1500 kr , men kan ikke lade være at tænke på dem der er ramt hårdere)


  • #6   7. mar 2014 Jeg er glad for at i kan se dilemmaet folkens! smiley
    Umiddelbart kan der ikke ske noget ved at stille spørgsmålstegn ved det.
    Men jeg vil også tro at det er en ulige kamp at tage op.

    Rigtigt nok er det mere princippet i det end selve bøden.

    Der er nogle prioriteringer de burde få lidt styr på.


  • #7   7. mar 2014 Ok. Rart nok med en reel erfaring Don.
    Synes jeg fik ud af betjenten at gult udelukkende udløser bøde, mens rødt giver klip.
    - Men det er sygt jo! Man har ikke ret meget stemme i det system.


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #8   7. mar 2014 Dommerens mening, er mange gange:

    Hvorfor skulle betjenten bruge tid på at stoppe dig, hvis du ikke havde gjort noget galt. Desværre, det er op af bakke.


  • #9   7. mar 2014 Jeg kørte en gang i bil over for gulligt i et kryds, hvor der holdt en politi bil og ventede for rødt på vejen t.h. for mig. Jeg blev stoppet og betjentene var meget standhaftige og ville først have mig til at indrømme at jeg kørte over for rødt. Da dette ikke lykkedes ville han give en bøde for at køre over for gult. Dette afviste jeg også. Jeg fik ikke en bøde, men en reprimande, da jeg havde en passager med i bilen. Betjenten vidste altså på forhånd at han ville tabe sagen, da jeg havde et vidne på min side.

  • #10   7. mar 2014 Kan slet ikke forstå det er ulovligt at køre over for gult. Grunden til der er gult, er vel at gøre billisten opmærksom på at det snart bliver rødt. Det er derfor altid en vurdering om man kan nå at stoppe eller om man bliver nødt til at fortsætte over.
    Jeg har altid stoppet hvis jeg kunne gøre det uden at lave en nødopbremsning. Jeg vil jo nødigt rissikere ødelagte bremser eller at tingene i bilen flyver rundt om ørerne...


  • #11   7. mar 2014 Det vel heller ikke ulovligt hvis det bliver gult ide man næsten er ved krydset.

    Noget andet er dem, der lige træder lidt ekstra på speederen når der bliver gult smiley


  • #12   7. mar 2014 Fandt lige dette:

    Bekendtgørelse om vejafmærkning § 54 stk. 5
    Gult lys betyder stop. Det angiver at signalet snart vil skifte til rødt, men har i øvrigt samme betydning som rødt. [i]Kørende skal dog ikke standse, hvis de, når signalet skifter fra grønt til gult er nået så langt frem, at standsning vil medføre fare.[/i]


  • #13   7. mar 2014 Du har nok desværre ret Simonsen.

    Strada - Javel. Det lyder da som ren chikane. Det er nok en fordel med det vidne der selvfølgelig. Det er jeg ikke i besiddelse af.

    Thomas S - Jeg er enig! Helt enig. Det virker absurd!


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #14   7. mar 2014 Sander - Jeg er ikke ved politiet, men kender et par stykker der er..

    Og tro mig, det er sådan det er. Og til sidst, de tror lidt mere på betjenten, han har ikke noget at vinde eller tabe. Det har du...


  • #15   7. mar 2014 Og nogle bætjente lyver også, det har jeg måtte lære, så du får kun bøvl og større regning ud af det. Betal, se glad ud, husk hvad manden hed, og hvordan han ser ud, så du ikke gør det igen, når han ser dig næste gang.

  • #16   7. mar 2014 betjentens ord tæller stadig mere , selvom man har et vidne i bilen.

  • #17   7. mar 2014 Gult lys betyder ryd krydset. Kommer du kørende frem mod en lyskurv der skifter til gult, og du ikke kan standse bilen inden krydset, reaktionstid og bremselængde, så skal du fortsætte

  • #18   7. mar 2014 jeg har tidligere, uden vidner, taget en sådan sag i retten, og vundet.

    Betjenten sagde jeg kørte ind i krydset, da det var gult, og jeg gav ham ret. kunne IKKE nå at bremse, OG var igennem krydset FØR det blev rødt. Betjenten måtte erkende, at fra hans stilling (han var modkørende) og at han gik i gang med en vending, SÅ kunne han ikke med 100% sikkerhed sige jeg ikke nåede igennem (kørte for hurtigt, MEN ikke ret meget) og derfor skulle jeg slippe!!
    fik en hævet pegefinger, og et kørt pænt hjem!


  • #19   7. mar 2014 Ja det sætter en masse tanker igang det hele.
    Man handler jo ud efter nogle vurderinger man foretager på vejen.
    Der var under ingen omstændigheder, nogen der var bragt i fare under 'forseelsen'. Nærmere under standsningen, som foregik i starten af en svingbane.

    Men der bliver desværre ikke serveret tudekiks med sådan en bøde smiley


  • #20   8. mar 2014 jeg fik det billed til teoriprøve, hvor man ikke kan nå at stanse ved gult ved en given hastighed, som thomas s og johnny også er inde på, jeg svarede at jeg ville køre videre og havde 0 fejl....

  • #21   8. mar 2014 Sander,

    Det var jo dejligt at høre årets første tur, men kedeligt at du fik en bøde med på vejen. Det hele kan så det kan være at nogen mennesker i dette land føler det at staten altid vinder, i min bog er dette dog ikke helt sandt.

    Det kan være at færdselsbetjenten (MC) ser at du kørt over for gult og på dette grundlag stopper dig. (Enig du skal stoppe for gult, men nogen gange er bilen, MC, bussen, lastbilen, så tæt på krydset det er mer ansvarligt at krydse end at bremse hårdt op for den øvrige trafikken som ligger 1-2 cm efter ens egen røv og det vil sige bump hvis man stoppet, og en flad billist eller ligne som stiger ud og siger "UPS så ikke at du bremset"

    Når det kommer til færdselsbetjenten skal han jo dokumentere at du har kørt over for gult, og hvis betjenten er alene skal dette på vises i form for videooptagelse eller ligne så vidt jeg er bekendt.

    Hvis du er uenig, simpelt så skal ham betjenten nu til papirs arbejdet for at kunne bevise at du har kørt over for gult, når en evt sag lægges foran en dommere. Eller næste gang bare spørge venligt om du må se videoen han optaget for at du kørt over for gult. Jeg ved at det findes betjente der ude som siger sådan er det, deres ord er lov uvanset, men vi mennesker har jo også en hvis tendens til at sige, jo det gjorde jeg her betjent, serføligen skal jeg betale kasse 1, men det er jo bare min tanke. Hvis jeg så den mindste smule fare for at køre over for gult ville jeg serføligen stoppe uden tvivle.

    Fortsat god sommer og hold tungen lige i mund, godt ingen kom til skade, hverken dig eller andre.

    Mvh

    Hans



  • #22   8. mar 2014 Hans, det er ikke rigtigt, at panserne skal dokumentere med video eller lignende.

    Dommeren lægger altid hans ord til grund. Har prøvet det, og jeg protesterede og sagde, at det står i den danske grundlov, at man i Danmark er uskyldig indtil det modsatte er bevist, og at det derfor er grundlovsstridigt, at en almindelig mand med vidner i retten skal bevise over politi og dommer, at han ikke har gjort det, som den enlige politimand hævder.

    Det er politistatsmetoder, fremførte jeg. Men tabte selvfølgelig sagen og måtte indkassere bøde og klip. Dommeren sagde, at det netop VAR bevist, fordi betjent panserbasse sagde det, da han kunne blive fyret, jvis han løj. (Det sagde han).

    Sagen drejede det sig ligeledes om at køre over for gult.

    Så man har ikke en chance, hvis pansermand kommer efter en.


  • #23   8. mar 2014
    Kørte også engang over for gult, 1 klip og 1500kr l bøde
    Så nu knalder jeg bremsen i når det skifter til gult smiley


  • #24   8. mar 2014 BH: Hvis du fik et klip må det være fordi de har bedømt du kørte over for rødt smiley

  • #25   8. mar 2014 Havde en kammerat der kørte bag ved en Taxi. Vi har alle hørt sætningen, at der var "taxi gult" og han regnede derfor med at taxien fortsatte over krydset, da det blev gult lige inden taxien kørte ind i krydset. Men taxien blokerede bremserne og kammeratens bil endte med et brag i bagenden og blev totalskadet. Taxi chaufføren havde muligvis fået en bøde tidligere for at køre ind i kryds hvor der var gult.

    Ovenstående viser blot, at emsige betjente med for løse bødeblokke i hænderne, kan resultere i at alle blokker bremserne, som kan resultere i ulykker. Jeg ved godt at man skal holde afstand etc. men vi kender alle situationen i tæt myldertids traffik, hvor det bare ikke er muligt at holde afstand.

    Iøvrigt kan der jo nemt laves en beregning på hvor langt du er inde i krydset ved 50 km/t, hvis det skifter til gult, lige inden man kører ind io krydset. Hvis en beregning kan påvise at betjenten ikke har ret, står han med en dårlig sag.


  • #26   8. mar 2014 Surt for dig, hvis du ikke har kørt over før gult/rødt, men altid noget der rent faktisk er lidt opmærksomhed på rød/gul/grøn problematikken...

    Hvor jeg bor er der rigtige mange farveblinde billister.

    Jeg ser aldrig noget kontrol ved lyssignalerne, selvom de nok skal have den motoriserede klipper med på arbejde den dag de vælger at lave lyssignalkontrol..

    Man ser biler, cykler, fodgængere, lastbiler eller busser brage overfor rødt stort set hver dag.

    Betjenten der stoppede dig var nok bare misundelig på din køretur, der er jeg ihvertfald... Men i dag kommer geden sgu også på gaden.. Med det vejr vi har, kan jeg ikke rigtig sidde stille.. smiley


  • #27   8. mar 2014 Hvis du kører ud i krydset på gult lys før grøn, så er den tabt, men som Jesper L skriver, så er gult lys før rød godt nok debatværdig.
    For alle skynder sig jo ud i krydset på gult og med mindre man kommer trillende med 2 km/t, med gult lys ved at slukke, så kan man jo argumenter som Jesper L skriver!!


  • #28   8. mar 2014 Hm denne her er jo svær! Pr. definition skal man stoppe for gult - hvis det kan ske uden risiko. Der er atså en vurdering indbygget i det her. Tag den i retten, hvis du mener du ikke kunne have gjort andet end at køre!!!!

    Danske dommere er altså ikke så slemme som de gøres til i denne tråd!!!!


  • #29   8. mar 2014 Dan J,

    Det er jeg ked af at høre, men stadigt uenig med dig fordi. Selv om man har fået en bødecselv i retten kan jo bare vise hvor dårligt tingene i retssamfund kan fungere. Selv om politimanden siger mit ord er lov, hvis han er alene og stoppet dig for en forseelse så skal det bevises, nej skrive dokument er ikke bevis. Jeg arbejder ikke indfor politiet, men i Københavns Kommune som parkeringsvagt og ser og laver færdselslovsforselser være dag, hvis jeg ikke kan bevise at en bil holder ulovligt kan jeg jo hverken enligt bekendtgørelsen eller færdselsloven pålægge en afgift. Fordi hvis den kommer i retten vil jo dommeren bare spørge, hvorfor er denne billigt blevet pålagt en afgift når jeg ikke kan dokumentere dette.

    At man desværre har fået en afgift eller en bøde fordi dommeren dømmer i dencrettning i sted for bilisten, er i nogen tilfælde kedeligt at høre.

    Nej, hvis jeg bliver stoppet og ikke nok grund til dette, så kender jeg min lovgivning. Hvis jeg brudt reglerne meget eksempel, fart, kørt over for rødt ved fejl osv, så tager jeg sku straffen.


    Fortsat god dag.


  • #30   8. mar 2014 Lad mig lige smide et eksempel - godt nok en anden sammenhæng.

    For et par år siden stod jeg i retten i rødovre sammen med en politiassessor. Jeg havde kørt mellem rækkerne på en tosporet vej. Jeg påstod at jeg havde lavet en forbikørsel. Assessor sagde "jo, men du krydsede skillelinien". Jeg sagde "jo det gjorde jeg nok, men det skete af hensyn til den øvrige trafik!"

    Dommeren sagde: "Hvad laver I her - I spilder min tid!"


  • #31   8. mar 2014 Hans, det er rigtigt, at parkeringsvagter skal dokumentere, når de udsteder deres dyre dummebøder til folk, der har glemt at sætte p-skiven, men de er jo heller ikke politifolk.

    Politi har jo i sagens natur en helt anden status og helt andre bemyndigelser end bonus-lønnede parkeingsvagter, som jo (heldigvis) skal kontrolleres. Det skal politifolk ikke på samme måde.

    Jeg forsøgte iøvrigt også den der med at være presset bagfra, men det hjalp heller ikke.


  • #32   8. mar 2014 Dan J,

    Jeg ved godt at parkeringvagter ikke er politifok, og har heller ingen grund til det.

    Det du kalder for dummebøder det kan må være, det er op til dig. men kort sag er, hvis du glemt at stille eksempelvis din p-skive det kan jo ske, vi er allesammen mennesker. Men i sidste ende er man jo selv forpligtet at kigge 360 rundt er det nu en form for restraktion her eller ej, men nok om det! Og jeg er ikke bonus-lønnede når ansat i Københavns Kommune bare til din orientering, ved dog at nogen private er det, men mer kender jeg ikke til dette.

    Men selv om en politimand har andre bemyndigelser betyder det ikke han må yde selvtægt, han skal jo følge loven som alle andre punktum.

    Men førstår godt din postering. Tror vi har fået det hele på plads nu, kan du have en fortsat god weekend smiley


  • #33   8. mar 2014 De havde en mand stående, og han vurderede at jeg kunne ha nået at stoppe, så det blev takseret som at køre over for rødt


  • #34   13. mar 2014 Tak for svarene!

    Man kan ikke regne eller stole på hverken ordensmagten, eller de love de skal 'opretholde'!

    Happy Motorbiking! smiley


Kommentér på:
Kørt frem for gult

Annonce